Op de koffie bij Obama - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van NYC2NOLA a - WaarBenJij.nu Op de koffie bij Obama - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van NYC2NOLA a - WaarBenJij.nu

Op de koffie bij Obama

Blijf op de hoogte en volg NYC2NOLA

22 Mei 2016 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Het regent onophoudelijk in Washington. De weersvooruitzichten duiden erop dat de zomer zich in de komende dagen aandient, maar vandaag is het koud en nat. It's raining cats and dogs, zoals de Engelsen zeggen. Het weerhoudt ons er niet van om de straat op te gaan. We zijn hier met een missie. Terwijl Willem II het eredivisieschap veilig stelt, gaan we op de koffie bij Barack Obama. De Amerikaanse president verwacht ons in het Witte Huis. Het vormt het sluitstuk van ons bezoek aan de National Mall. We beginnen bij het Capitool waar het Amerikaanse congres zetelt. Helaas staat de karakteristieke koepel in de steigers. Ook overheidsgebouwen ontkomen niet aan een periodieke renovatie.

Via het Smithsonian Institution, het bekende onderwijs- en onderzoeksinstituut met bijbehorend museumcomplex, bereiken we het Washington Monument. Deze 169 meter hoge obelisk vormt het middelpunt van de Mall en werd opgericht ter ere van George Washington, de eerste president van de VS. We staan stil bij het Korean War Veterans Memorial, het Lincoln Memorial en het Vietnam Veterans Memorial, waar een oudere dame een kushandje legt op een van de ruim 58.000 namen die in de zogenaamde Wall gegraveerd zijn. Eerder liepen we al voorbij het WOII Memorial. We stellen vast dat de Amerikanen vaak oorlog voeren. Alles voor hun en onze vrijheid. Freedom is not free, zo lezen we bij het Korean Memorial.

Totaal doorweekt komen we bij het Witte Huis aan. Het is een drukte van belang. De Japanners zijn veruit in de meerderheid met hun onvermijdelijke selfiesticks. Eerlijk gezegd valt de aanblik van de presidentiële ambtswoning in de verte ons een beetje tegen. Zijn we daarvoor door weer en wind op pad gegaan? We blijken echter bij Obama's achterdeur te staan. Via Pennsylvania Avenue bereiken we de voorkant. Barack is gelukkig thuis, want de vlag hangt in top. Michelle heeft het als First Lady natuurlijk druk met de hervorming van het Amerikaanse gezondheidszorgstelsel. De president en zijn vrouw gaan zeker geschiedenis schrijven met hun Obamacare. Zelfs op deze sombere dag ligt het Witte Huis er mooi bij. Benieuwd wat er van overblijft als de relnicht Trump straks zijn intrek neemt. Of keren de Clintonnetjes terug op het oude nest?

In de loop van de middag houden we de Mall voor gezien. Het Martin Luther King Jr. Memorial en het Holocaust Memorial Museum hebben we tot onze spijt gemist. In het hotel komen we weer een beetje bij zinnen. Een uurtje later trotseren we alweer de regen in Georgetown. 's Avonds eten we met onze handen bij een Ethiopisch restaurant. Verrassend lekker!

• 23 Mei 2016 - 16:04

Marijn:

Wat een indrukken! Jammer dat je niet alles kunt meenemen. Eten ziet er heerlijk uit.

• 23 Mei 2016 - 16:49

Margriet:

Wij winnen toch nog met het weer denk ik
    Bar en boos, geen weer om te wandelen en de worteltjes en andere groenten die ik heb gezaaid spoelen weg en verregenen in de moestuin.
    Is het zo dat het Witte Huis in werkelijkheid ook kleiner is dan op de foto's zoals iedereen zegt?

• 24 Mei 2016 - 05:24

NYC2NOLA A:

Het is een prachtig mega groot spierwit huis. Hij zal het missen als Trump zijn plaats in neemt.
    Groet Marianne