Langs de Ol' Man River - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van NYC2NOLA a - WaarBenJij.nu Langs de Ol' Man River - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van NYC2NOLA a - WaarBenJij.nu

Langs de Ol' Man River

Blijf op de hoogte en volg NYC2NOLA

31 Mei 2016 | Verenigde Staten, New Orleans

Het laatste deel van onze roadtrip leidt naar New Orleans. Tussen Natchez en New Orleans heerste in de tijd voor de Burgeroorlog meer rijkdom dan in de hele VS bij elkaar. De plantersfamilies lieten paleisachtige landhuizen bouwen. Vooral langs de zuidoever van de Mississippi verrezen imposante bouwwerken als statusverhogende prestigeobjecten. We bezoeken Oak Alley Plantation, een plantagehuis waar ook slavenverblijven te bezichtigen zijn. Eigenaar Jacques Roman liet het landhuis in 1838 bouwen. Roman had meer dan honderd slaven in bezit, waarvan het merendeel werkte op de suikerplantage. Na de Burgeroorlog moest de familie Roman de plantage van de hand doen. Het landhuis wisselde veelvuldig van eigenaar en raakte in verval. De laatste eigenaar richtte een fonds op dat tot in de lengte der jaren voor de instandhouding van Oak Alley Plantation moet zorgen.

Oak Alley vertelt ook het verhaal van Zephyr. Hij was de enige slaaf die door de Romans werd vrijgelaten als dank boor zijn jarenlange trouwe dienst. Zephyr bleef tegen betaling op de plantage werken. Als vrij man had hij na tien jaar genoeg gespaard om zijn vrouw Zaire voor $350,00 vrij te kopen. Ook samen bleven ze Oak Alley de vrije rest van hun leven trouw.

In de namiddag komen we in New Orleans, Louisiana (NOLA) aan. We logeren in het Wyndham Hotel in Royal Street, om de hoek van Bourbon Street in het French Quarter. New Orleans is de stad van de muzikanten en bohémiens. In Bourbon Street komt dat het meest tot uiting. Uit bars en restaurants klinkt blues- of jazzmuziek terwijl de rode neonlichten klanten lokken voor een vrolijke tijd. Pas op voor zakkenrollers en lichte vrouwen, zo luidt het devies. De sfeer is een stuk relaxter dan in Nashville waar het vooral een dolle boel was. Feestbeesten heb je hier ook, maar toch is het allemaal net wat knusser en intiemer. De vrolijke, onbezorgde levenshouding is kenmerkend voor The Big Easy. Iets meer dan tien jaar geleden raasde een verwoestende orkaan over New Orleans, maar in het French Quarter is Katrina verder weg dan ooit.

New Orleans gaat prat op de zuidelijke keuken waarbij vooral vis op het menu staat. Op aanraden van de reisadviseuse van Disma schuiven we aan bij Red Fish Grill in Bourbon Street. Een schot in de roos. De tonijn (Yellowfin Tuna) smaakt inderdaad overheerlijk.