Starbucks, Dollywood en crash sites - Reisverslag uit Chattanooga, Verenigde Staten van NYC2NOLA a - WaarBenJij.nu Starbucks, Dollywood en crash sites - Reisverslag uit Chattanooga, Verenigde Staten van NYC2NOLA a - WaarBenJij.nu

Starbucks, Dollywood en crash sites

Blijf op de hoogte en volg NYC2NOLA

27 Mei 2016 | Verenigde Staten, Chattanooga

We beginnen en eindigen bij Starbucks in de kermisstad Gatlinburg. Ondertussen doen we inkopen. In het begin van de middag gaan we op weg naar Chattanooga. Gatlinburg is een openbaar pretpark, maar het naburige Pigeon Forge is nog een graadje erger. Hier is het echt een complete kermis met rollercoasters, kartbanen en een levende catapult. Niet voor niets is hier ook Dollywood gevestigd, het pretpark annex zwemparadijs (3000 werknemers!) dat haar naam ontleent aan oprichtster Dolly Parton. Voor ons gaat er niks boven de Tilburgse Kermis, dus we laten Pigeon Forge links liggen. Door de Smoky Mountains vervolgen we onze weg naar het zuiden. Bij Knoxville leggen we nog maar eens aan bij Starbucks. Big spenders zijn we niet, maar dankzij ons kunnen de aandeelhouders van Starbucks met een gerust hart de winstcijfers van Q2 tegemoet zien.

Via de I-75 gaat het naar Chattanooga. De maximumsnelheid bedraagt 70 mijl (ruim 110 km/u) en kennelijk geldt dit ook voor vrachtwagens. We worden links en rechts gepasseerd door opleggers die veel groter en zwaarder zijn dan in Nederland. Ze gaan hard en als het verkeerd gaat, gaan ze ook hard verkeerd. We zien vrachtwagens ondersteboven in de greppel liggen en hier en daar getuigt een compleet verwrongen vangrail van ongelukken die hun weerga niet kennen. Lekke banden zijn ook aan de orde van de dag, want de vluchtstrook licht bezaaid met geprofileerd rubber restmateriaal. Mogelijk houden de zware auto-ongelukken verband met overstekend wild, want onderweg komen we twee dode reekalfjes, een handvol aangereden wasbeertjes, drie gesneuvelde roofvogels en tientallen kleinere kadavers tegen. Het zal je maar gebeuren als je met volle snelheid over de interstate dendert. Uitwijken is levensgevaarlijk, plotseling remmen is ook geen aanrader en als je het er zelf al goed vanaf brengt is het maar de vraag hoe je medeweggebruikers reageren. Niet te lang bij stil staan dus maar, hoe confronterend die afschuwelijke crash sites ook zijn.

Ongeschonden bereiken we Chattanooga. De naam van deze middelgrote stad in het zuidoosten van Tennessee staat in de taal van de indianenstam Cherokee voor 'oprijzende rotsberg'. De kolonisten doopten het om in Lookout Mountain. We bedanken vriendelijk voor het onvermijdelijke toeristentreintje.