A boy from Tupelo - Reisverslag uit Tupelo, Verenigde Staten van NYC2NOLA a - WaarBenJij.nu A boy from Tupelo - Reisverslag uit Tupelo, Verenigde Staten van NYC2NOLA a - WaarBenJij.nu

A boy from Tupelo

Blijf op de hoogte en volg NYC2NOLA

29 Mei 2016 | Verenigde Staten, Tupelo

Al vroeg zijn we op weg naar het zuiden over de Highway 100. We willen gaan ontbijten bij Loveless Café, vlakbij de noordelijke ingang van de Natchez Trace Parkway. Dat hebben meer mensen bedacht. De wachttijd bedraagt ruim 20 minuten. Volgens de website brengt Loveless Café bezoekers terug naar de keukens van hun jeugd toen alles nog langzamer, simpeler en zoeter was. Zo te zien doen ze dat erg goed. Wij moeten kilometers vreten en dus laten we het liefdeloze ontbijt aan ons voorbij gaan. Met lege magen rijden we de Natchez Trace Parkway op. Dit voormalige indianenpad loopt van Nashville in het hartje van Tennessee naar Natchez, Mississippi over een afstand van 444 mijl (710 km). Na de indianen kwamen de blanke pelsjagers en daarna werd het een belangrijke handelsroute voor kooplui die hun waar in New Orleans aan de man brachten. In de jaren '30 werd langs het voormalige voetpad de Natchez Trace Parkway aangelegd. De 80-kilometerweg leidt door een glooiend parklandschap. Vrachtverkeer is verboden. Het is heerlijk relaxed rijden, een walhalla voor motorrijders. De Parkway is ook een ecologisch paradijs. Wij moeten het vooral hebben van de flora, want de fauna laat zich op deze warme zondag niet zien. Alleen een stuk of tien wilde kalkoenen prijzen zich gelukkig dat de Kerst nog ver weg is.

Na Tennessee is Alabama de volgende staat die we afvinken om uiteindelijk uit te komen in Mississippi. Ons eindpunt vandaag is Tupelo, nog niet halverwege de Natchez Trace Parkway. Morgen krijgen we nog eens 280 mijl (444 km) voor onze kiezen. Bij Tupelo vond in 1864 de laatste grote slag in de Amerikaanse Burgeroorlog plaats. Tupelo (35000 inwoners) is ook de geboorteplaats van Elvis Presley en dat willen ze maar wat graag weten. Het geboortehuis is omgetoverd tot een compleet museum inclusief excursies, een giftshop en een snackbar. Iedereen moet weten dat Elvis a boy from Tupelo was. De oude auto van de Presleys staat nog op de oprit bij de kleine tweekamerwoning waar The King het levenslicht zag. De Presleys hadden het niet breed. Het gezin was aangewezen op de voedselbank. Om een beter bestaan op te bouwen vertrokken ze naar Memphis. De rest is geschiedenis.