De cirkel is rond - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van NYC2NOLA a - WaarBenJij.nu De cirkel is rond - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van NYC2NOLA a - WaarBenJij.nu

De cirkel is rond

Blijf op de hoogte en volg NYC2NOLA

18 Mei 2016 | Verenigde Staten, New York

Het is best een emotionele dag. Jaren geleden zag Joop de Twin Towers bij zijn eerste bezoek aan New York. In 2002 bezochten we samen met hem Ground Zero, ruim een jaar na de aanslagen van 9/11. De bouwput van toen is inmiddels omgetoverd in een volledig nieuw complex met een nieuwe blikvanger. De Freedom Tower staat beter bekend als het nieuwe One World Trade Center. Het prestigeobject is verrezen vlak naast het imposante 9/11 Memorial. Precies op de plek waar ooit de Twin Towers stonden zijn twee enorme waterbassins aangelegd. Ter nagedachtenis van de slachtoffers staan al hun namen erin gegraveerd. Hier en daar is een witte roos in de uitgesneden letters gestoken. Het besef dat hier bijna 15 jaar geleden de grootste tragedie uit de moderne geschiedenis voltrok is heel onwerkelijk. We trekken ruim drie uur uit voor een bezoek aan het 9/11 Museum. We zijn diep onder de indruk. Laat het maar aan de Amerikanen over om een tragedie te reconstrueren en de gevallen te herdenken. Compleet met verwrongen stalen pilaren, verwoeste brandweerauto's en hartverscheurende portretten van de slachtoffers. Maar ook ruim aandacht voor de 'rebirth' van Ground Zero tot het complex dat het nu is en waar nog altijd aan gewerkt wordt. Niet alleen stilstaan bij een tragedie, maar ook laten zien hoe je er sterker uit terugkomt. De Freedom Tower is het ultieme symbool van die rebirth. Nog net een stukje hoger dan de Twin Towers destijds waren, bij wijze van lange neus naar de terroristen. Op de 100e verdieping is het One World Observatory gevestigd. Het biedt een adembenemend 360 graden uitzicht over New York. Aan de voorkant kijken we uit over de monding van de Hudson rivier die bij het Statue of Liberty samensmelt met de East River. Aan de achterkant kijken we uit over Manhattan met in de verte het Empire State Building. De Brooklyn Bridge ligt er fotogeniek bij in het zonnetje. Aan de voet van de Freedom Tower zien we het 9/11 Memorial en Museum. Vlak daarnaast St. Paul's Chapel waar in de dagen na 9/11 de reddingswerkers werden opgevangen die bijna volcontinue diensten draaiden. Het bezoek aan het 9/11 Memorial en het imposante uitzicht vanuit het One World Observatory grijpt ons bij de keel. Een gebeurtenis om nooit te vergeten, een dag om nooit te vergeten.

• 20 Mei 2016 - 21:01

Jessica:

Ik kan me idd voorstellen dat het zowel indrukwekkend, als in meerdere opzichten emotioneel. Maar de moeite waar als ik het zo lees en zie. Joop zou zeker genoten hebben!